HANS von AIBERG'�N YEN� YAZILARI
- 3 :
Slm & Slm !
Kur'an-� Kerim'in Vak�a Suresi 25. ayet: "�lla k�ylen Selamen Selama",
yani "Selama, selamdan ba�ka bir �ey eklemek bo� s�zd�r" buyurmaktad�r.
"Selam�na selam" demektir. "Senin selam�na benden de
selam" demektir ki, gereksiz bir s�r� Arap�a c�mlenin yerine, hatta,
"Merhaba, nas�ls�n, �oluk-�ocuk s�hhat ve afiyette mi? Daha daha nas�ls�n"
vb. yerine ge�er.
Sevgide�er mektup arkada�lar�m! Bizim anadilimiz Arap�a'ym�� gibi, taklidi
M�sl�manl�k gere�i, Allah'�n k�saltt��� o m�barek s�z yerine uzun uzad�ya tak�lar kullan�yoruz. Bu y�zdendir ki, a��l���
"Slm & Slm" diye k�saltt�m. Biliyor musunuz
sevgide�er okurlar, i�ime do�mu� gibi, bilgisayar terminolojisini (kendi format�m olan
html ve http'yi ilk test ederken, ilk mesaj�m da "SLM"
olmu�tu. Yerle�ti ve iyi gidiyor...
"Selam", D�nya uygarl�klar�n�n en eski kelimesidir diyebilirim. �nsan yarat�ld���nda yaln�zd�. Kendisinden ba�ka biri yoktu. Bu as�l insandan �� cins ��kar�ld�:
Erkek (Adem=XY), Kad�n (Havva=XX) ve Huri (YY). Bu sonuncu insan t�r�, Cennet'ten yery�z�ne s�rg�ne g�nderilmedi ve orada kald�lar).
Bir insandan �� insan cinsi ��kt���nda, birbirlerini ilk g�rd�klerinde, ilk kelimeleri
"Selam" ve kar��l���nda yine "Selam" idi sevgide�er kalemda�lar�m.
Bu kelime Ademce'dir; hi� bir dile ait de�ildir ve ilk nezaket g�rg� kural�, ilk sevgi s�zc���d�r. Anlam� ise muhte�em:
Bar��!. Bar��a bar��... Kur'an nas�l ki "Oku!"
emriyle ba�lad�ysa, bundan milyonlarca y�l �nce de �slam dini bar��
ad�yla ba�lam��t�r. �slam, M�sl�man, teslim, selim, selam ve daha t�revleri
hep bu SLM �� harfi �zerine kuruludur �rne�in: iSLaM, m�SLiM, SeLaM,
teSLiM...
Bar�� hissedilmelidir. Yani, anlam� sulh olan bar�� kelimesi �slam kelimesinden �ok farkl�d�r. �ki can d��man� ge�ici olarak
sulh yaparlar. �rne�in, cesetlerini toplamak i�in ara veren iki ordu, daha sonra yeniden sava��rlar. Oysa,
Selam = �slam kelimesinde zoraki sulh yoktur, i�inizden gelir. Sulh kelimesinin tersi
sava� t�r. Ama selam kelimesinin bir tersi yoktur,
selam ve �slam''�n tersi sava� demek de�ildir. Onun tersi, ikinci kez selamd�r:
Selam ve Selam...
Bizler �slam dininin mensuplar�y�z. Art�k bu kavramlar� da a�al�m ve a�z�m�z� al��t�ral�m: Bizler
Bar�� dininin mensuplar�y�z. Haydi bar���n, bar��makta yar���n...
�nce kendiniz ile bar���n. Sonra do�a ile bar���n, unutmay�n ki Cennet yemye�il
ve tertemizdir.
Do�aya borcunuzu �demek i�in l�tfen y�lda en az bir kez a�a� dikin.
Unutmay�n ki, dikti�iniz o a�a� g�r�n�rde buradad�r, ama, asl�nda sizin i�in bir gezegen b�y�kl���nde bir orman olacakt�r. Rabbimiz, ate�topu halindeki do�aya
a�a� dikmedi mi?.. Haydi bar����llar�m, Allah'�m�z�n ahlak�yla
ahlaklanal�m, do�ayla bar��al�m.
Art�k musluklardan akan o dupduru leziz su yok! Onbe� y�l ge�meden, o sular pet �i�elerde sat�l�yor. Art�k o tertemiz hava yok,
D�nya'y� duhan kaplad� ve daha da beteri gelecek...
Hayvanlar�n da soyunu kuruttuk. Bize, kentlere, yani insana s���nan kedi ve k�pekleri ald�k, zehirledik,
Belediye'lerce katlettik. Ah o hayvan hakk� var ya, o hi� �denmeyecek, Kul hakk� gibi
"Al g�l�m ver g�l�m" �de�meyecek... Onlar masumdur, g�nah� ve sevab� yoktur ki, nas�l �de�ece�iz?
Kurban denen bir katliam yap�yoruz. O hayvanc�klara neler �ektiriyoruz. 2001 y�l�nda, Bal�kesir'in g�be�inde,
sat�n ald��� s�t danas�n�n "Ka�mas�n" diye d�rt aya��n�
keserek �� g�n besleyen ve o zavall�y� kestikten sonra kendisini Cennetlik g�rmekte bir an teredd�d� olmayan
�niversite mezunu bir insan� tan�d�m. O insan oldu�u i�in, ben insan de�ilim art�k;
onunla ayn� kefede olamam. �stifa ediyorum ve ben insan de�ilim diyorum, hem de t�m i�tenli�imle...
Din ad�na bu katliam neden? Biz atalar�m�z�n dinini mi yap�yoruz yoksa Kur'an emrini mi? Atalar�m�z�n dinine g�re,
"Hacc, yani Kurban bayram� 4 g�nd�r" ve orada 4 milyon kurban
(deve, s���r, koyun, ke�i vb.) kesilir. Suudiler'in so�uk hava depolar� 150 bin kurban i�indir. Yani 4 stadyum dolusudur. Ya geriye kalan 3 milyon 850 ba� hayvan nereye gidiyor dersiniz? Topra�a g�m�l�yor, ceset tarlalar� olu�turuluyor. Mekke'nin liman� Cidde'nin hemen kar��s�nda bir feribot mesafesi uzakta duran Sudan, Somali ve Eritre gibi a�l�ktan kitle halinde �len
M�sl�man �lkelere bile g�nderilmiyor. Kurbanlar�n �o�u da hac�lar�n
talebini kar��lamak �zere hamile hayvanlardan da tedarik ediliyor; bunlar�n n�fusu azal�rken
D�nya �ap�nda et fiyatlar� her y�l yukar�
t�rman�yor. Acaba benim Rabb'im kurbana ve kana bu kadar a� olabilir mi?
�imdi, bar�� ad�na l�tfen �u ayetleri ara�t�r�n:
9 / 36: Haram aylar d�rt tanedir. Bu aylara sayg�s�zl�k etmek haramd�r.
9 / 37: Haram aylar ard arda de�il, d�rt ay halinde da��t�lm��t�r ve yerlerini keyfi olarak de�i�tirmek b�y�k g�naht�r.
5 / 97: Haram aylar insanlar�n bar�� dayana��d�r. Haram aylarda sadece
Hacc yap�l�r ve sava��lmaz.
2 / 217: Haram aylarda sava�mak b�y�k g�naht�r.
Haram aylar, y�l i�indeki 4 ayd�r ve birbirini izlemez; kimi k�� i�inde, kimi yaz i�indedir. Toplam 120 g�nd�r ve y�l�n ��te-biri tutar�ndad�r. Haram aylar�n amac�
Hacc'a gitmektir. Bunun i�in, haram aylar 120 g�nd�r ve Hacc edilmesi i�indir; insanlar
hac� olurlar. Kalan 240 g�n ise, Umre'dir, yani Hacc
d��� nafile ziyarettir.
Pek iyi, Allah'�n emri b�yle de, 4 ayl�k bir Hacc farizas�n� neden tepi�-t�k�� d�rt milyon ki�i olarak d�rt g�nde yap�yoruz? Hem de adam ba�� birer kurban keserek ve sanki koca ine�i orada yiyecekmi�iz gibi cinayet i�leyerek...
Allah'�m�z 4 ay Hacc diyor, biz bunu 4 g�ne, birbirini �i�neyip �ld�ren
tepi�-t�k�� 4 g�ne indirgiyoruz. Ko�un �ehit olmak i�in o milyonluk kuru kalabal�kta birbirinizi �ld�r�n!.
Rabbimiz, bize, 120 g�n i�inde de�i�ik g�nlerde kurban kesilmesini ve bunlar�n peryodik olarak di�er yoksul �lkelere d�zenli sevkini ve �zellikle yetimlere ve �ocuklara g�nderilmesini istiyor. Ayet, isteyene de istemeyene de,
"Kurbandan arma�an ediniz" buyuruyor. Bunun i�inde D�nya �ocuklar� var. Onlar sabi, masum, yani akil-bali�
/ ergin olana dek M�sl�man de�iller mi? Onlar�n anne-babalar� gayr�m�slim diye g�ndermeyelim
mi?
Evet, hep birlikte M�sl�man'�z; ama ben bunlarla ayn� dinden de�ilim
(Zaten, Hanif'im).
Bir t�rl� anlayamad�k �u m�barek Kur'an'�. Kur'an kurumsald�r.
M�essessele�memizi istiyor. Nas�l ki Zekat, vergi ��k��l� mali bir kurumsal unsur ise, Kurban da �oluk-�ocuk �n�nde vah�et tablosu yaratmak de�ildir. Onun da,
mezbaha denilen gezgin bir kurum i�inde (bu bir seyyar TIR da olabilir) ve g�zard�nda olmas� gerekir.
Tevrat'a dayal� Musevilik intikamc� ve sava��� bir dindir. Her milletin bir
Tanr�'s� vard�r ve Yahudi'erin �zel ilah� olan Yahowa ba�ka �rklar�n can d��man�d�r. Ba�ka milletlerin katledilmesini, bu yap�lam�yorsa, burunlar�n�n kesilmesini, ellerinin ve
kemiklerinin k�r�lmas�n� emreder. Oysa, onlar da M�sl�man'lard�
ve bar��a (selama) dayal�lard�.
(�alom, �branice Selam = Bar�� demektir ve Museviler kendilerinden ba�kas�na bu selam� kullanmazlar).
�kinci olarak da, �ncil'e dayal� H�ristiyanl�k gelmi�ti. O da �ok bar����yd� ve selama
(salut) dayal�yd�. �yle ki, asla ve asla sava�mak yoktu. "Birisi yana��n�za tokat atarsa, �teki yana��n�z� uzat�n. Buna da tokat atarsa yeniden ilk yana��n�z� uzat�n." felsefesi vard�.
�slamiyet ise, Selam (Bar��) ile geldi ve hatta Cihat'a, yani �zsavunmaya , nefsi m�dafaan�za bile y�llarca izin ��kmad�. Daha sonra da, ger�ekten m�cahede emri geldi. Bu haliyle, Kur'an,
"Hem yana��m�z� uzatmam�z�; fakat tokat yersek, �tekini uzatmak yerine, kendimizi savunmam�z�"
istemektedir (Yahudi'lerin intikamc� ve insan d��man� Tanr�'s� ile H�ristiyanlar'�n �ok ho�g�r�l�
Tanr�'s�n�n ortalamas� sanki).
�slam (Bar��) kelimesi, Kur'an'da, �rne�in
Al-i �mran Suresi 102 -103. ayetlerde yer al�r:
"Ey inananlar! Allah'tan korkun (a��k olmaya kalkmay�n) ve son nefesinizde
bar�� i�inde can verin. Topluca Allah'�n ipine tutunun (�eyhlerin ipine de�il), sak�n da��lmay�n; ayr�l�p (mezheplere)
b�l�nmeyin. Allah'�n size olan nimetlerini an�n. Hani siz, birbirinizin can d��man� kalle�ler iken,
O (Allah) g�n�llerinizi sevgi ile birle�tirdi de,
bar�� sayesinde birbirinizin karde�i oldunuz."
Maide Suresi 3. ayet i�inde yanl��l�kla yer alan (ki Kur'an'�n son
ayetidir; bundan sonra ayet gelmemi�tir) pasajda ��yle buyuruluyor:
"Bug�n, �zerinize olan nimetimi tamamlad�m. Sizin i�in din olarak �slam'�
(bar����ll���) se�tim ve bundan raz� oldum."
Selam�, �slam'�, m�slimi ve teslimi, hep dinimizin ad� sand�k. Oysa, hi� bar���,
bar���kl���, bar����ll���, bar��may� dinimizin ismi olarak �z�mseyemedik. Ke�i�ler gibi, hep �slam'�
(Bar��'�) bir kavga arac� olarak, cihad, silah, Hizbullah cinayetleri, insanlar� ta�lay�p �ld�ren Mollac�l�k, k�l��la kafa kesen arabesklik, di�er din gruplar�n� da kitle halinde kesip bi�en Taleban z�p�rl��� diye d���nd�k. Bunun bar�� neresinde? Kan ve vah�etin ad� ne zamandan beri
bar�� oldu?
Bu bak�mdan, ben nas�l ki insan olmaktan istifa ettimse, M�sl�manl�k'tan da bir bak�ma istifa etmeyi d���nd�m. Daha do�rusu
M�sl�manl��� a�may�, yani Hanif olmay� se�tim. Bar��, yani
�slam, bir ama� de�il, ara�t�r. Ama� olan, Hanif
olmakt�r.
Sevgide�er Hanif dostlar!. Size, M�sl�manl�k'tan daha do�ru, daha ger�ek, daha g�zel bir dinin ad�n�, ara�t�rman�z i�in �dev olarak vereyim mi? Arap�as�
Hanif olan bu kavram i�in, bir altyap� ve �n bilgi olarak �u ayetleri �dev edininiz ki, anla��lay�m ve anla�abilelim. ��nk�, s�yle�ilerimizin temeli i�in b�yle bir haz�rl��a gereksinimimiz olacakt�r:
Bakara /135: "...De ki: Hay�r, biz Hanif olan �brahim'in dinindeniz."
Ali �mran / 67: "�brahim, ne Yahudi, ne H�ristiyan'd�; o Hanif dinindendi."
Al-i �mran / 95: "...De ki Allah ger�ek�idir. O halde, �brahim'in dini olan
Hanif'li�e uyun..."
Nisa /125: "Kim vard�r ki, ondan daha g�zeli var olsun? �yilik halinde, tam bir ihlas ile kendini Allah'a teslim etmi�
(Yaratan ile bar��m��) ve Allah'�n indindeki en g�zel din olan �brahim'in dini
Hanif'li�e tabi olmu�tur. Allah �brahim'i dost edinmi�tir."
Enam / 79: "Ku�kusuz ben her dinden vazge�ip, y�z�m� Hanif olarak o g�kleri ve yeri yaratan Allah'a d�nd�m."
Enam /161: "De ki: Muhakkak Rabbim beni �brahim'in do�ru yoluna dosdo�ru olan Hanif dinine iletti."
Yunus /105: "Ey Resul! De ki: Ayr�ca y�z�n� Hanif dininden ay�rma ve sak�n ortak ko�anlardan olma diye
emrolundum."
Hac / 31: "...Allah'a Hanif olarak muhatap olun, habis ortak ko�malardan ka��n�n."
Nahl /120: "Do�rusu �brahim Hakk'a y�nelen bir kurucuydu. O Hanif idi."
Nahl /123: "Ey Resul! Sana Hanif ol, �brahim'in dinine uy diye
vahyettik."
Beyyine / 5: "Halbuki, onlar yaln�zca Hanif olmak �zere, dini sadece Allah' a has (�zg�n k�larak, mezhep imamlar�na, �eyhlere, kullara vb. has k�lmayarak),
Allah'� bilmekle, salat� ikame etmekle ve zekat vermekle emrolunmu�lard�. En dosdo�ru ve ger�ek�i din de i�te bu
Haniflik'tir."
Yunus / 30: "Sen art�k y�z�n� hakka y�nelmi� Hanif dine d�n ki, Haniflik Allah'�n mayas�d�r. �nsanlar� o maya �zerine yaratm��t�r. Allah'�n yarat���nda hi� bir de�i�tirme ve de�i�iklik bulunmaz. ��te En do�ru ve en sa�lam din
Haniflik'tir; fakat insanlar�n �o�u bilmezler."
Yunus / 43: "Allah kat�ndan geri �evrilmez bir g�n gelmezden �nce, y�z�n� Hanif dinine �evir. Ki o g�n insanlar b�l�k b�l�k ayr�l�rlar."
Dikkat ettiniz mi sevgide�erler, �slam, M�sl�manl�k'tan �ok, Kur'an, Hanif
diye M�sl�manl�k �st� bir dini emrediyor. Hem de Resulullah'a emrediyor ve
�slam kalmakla yetinmeyip, y�z�n� Hanif dinine �evirmeye
emrolunuyor (10 /105). Bunu akl�ndan ��kard��� anda, "Y�z�n� yeniden Hanif dinine �evir."
(30/ 30) demi� ve 13 ayet sonra, "Y�z�n� dosdo�ru Hanif dinine �evir" diye uyar�lm��t�r
(30 / 43).
Bilmem anlatabildim mi Hanif dostlar�m, (Allah �brahim'i Hanif oldu�u i�in
dost edinmi�tir). Bilmem anla�abildik mi sevgde�erlerim. M�sl�manl�k
= Sevgi + Bar��'t�r.
Bilmem anla��ld�m m� ? M�sl�manl�k ara�t�r; arac� amac�ndan �ok sevenin yeri, Vak�a
Suresi'ndeki Ashab-� Meymene'nin Cennetleri'dir. Ama� olan Haniflik'tir.
Amac�n� arac�ndan �ok sevenlerin yeri ise, bu Cennet'in �zerindeki Allah dostlar� mekan� olan
Sab�kun'dur. Vak�a Suresi'nin ba�lar�nda: "Sizler �� s�n�f olacaks�n�z: Cehennemlikler, Cennetlikler, bir de bunlar�n �zerinde
Allah Dostlar�..." buyurulmu�tur.
En g�zel ve ger�ek�i din Haniflik'tir .M�sl�manl�k'la yetinmeyin, k���k hesaplara girmeyin. E�er Sab�kun'a giderseniz, orada
(Vak�a Suresi - 25) sadece Selam ve Selam var.
Slm & Slm
13 Haziran 2001
|